Masaż rytmiczny według Wegman i Hauschki

Masaż rytmiczny ma za zadanie wzmocnienie w czło­wieku elementu rytmicznego (2) i tym samym wspar­cie organizmu w odzyskiwaniu utraconej równowagi. Oczywiście do tego celu konieczne jest nabycie przez masażystę określonych umiejętności. Ruchy rąk po­winny, w nawiązaniu do pięciu podstawowych chwy­tów masażu szwedzkiego, pobudzać procesy har­monii w organizmie. Autorką podstaw tej terapii jest dr med. Ita Wegman (1876-1943) we współpracy z dr med. Mar-garethe Hauschką (1896-1980). Metodę opracowano w Instytucie Terapeutyczno-Klinicznym w szwajcar­skim Arlesheim (obecnie klinika imienia Ity Weg­man), opierając się wyłącznie na wspomnianych pro­cesach zachodzących w organizmie ludzkim (między tymi trzema systemami). Owe podstawowe formy (na przykład zataczanie dłonią podwójnych kręgów lub krzywych, ugniatanie, uciskanie ruchami okrężnymi lub spiralne uciskanie w głąb) wraz z odpowiednimi umiejętnościami muszą być każdorazowo dostoso­wane do danej choroby i stosowane w zindywiduali­zowany sposób. Zamiast typowego uciskania ruchy są ukierunkowane raczej na zasysanie. Odciąganie płynów służy przede wszystkim do pobudzenia sił życiowych, które muszą oddziaływać w każdym ży­wym obiegu zamkniętym. Masaż rytmiczny nie opiera się zatem na anato-miczno-fizjologicznym punkcie widzenia. Jest to ra­czej kompleksowa terapia, oddziaływaj ąca na po­szczególne elementy, na tle ogólnej równowagi ener­gii w organizmie. Oczywiście wymaga to również właściwego pojmowania wzajemnych relacji ducha i ciała w rozumieniu antropozoficznym.Terapia ruchowa (eurytmia leczmcza), masaż rytmiczny, terapia artystyczna (malowanie, plastyka, muzyka, stylis­tyka językowa) oraz oparta na zasadach antropozofii psychoterapia wspomagają proces zdrowienia.